Miten saada lisää myyntiä? Voiko tehokas laskutus lisätä pienyrityksen myyntiä? Maksuvalmiuden parantaminen voi tosiaan olla mahdollista pienelläkin hienosäädöllä. Lue alta viisi vinkkiämme!

Tehokas laskutusstrategia

Laskutusprosessin tehostaminen on hyvä ja helppo tapa parantaa pienyrityksen myyntiä. Pienyritykselle on oleellisen tärkeää, että rahavirta pysyy vakaana. Rahavirran pitämiseen tasaisena auttavat esimerkiksi säännöllliset laskutuskaudet sekä laskutuksen automatisointi.

Säännölliset laskutuskaudet.

Monet pienyrittäjät pitävät jotain tiettyä päivää laskutuspäivänä. Ehkä sinäkin voisit aloittaa tai päättää viikon laskutukseen? Voit huomata, että laskutusrutiinit auttavat kassankierron parantamisessa.

Jos pidät laskutuspäivänä esimerkiksi perjantaita, voit viikon varrella lisätä laskutustietoja laskuille ja lähettää kaikki viikon laskut kerralla. Jos työsi taas on enemmän urakkaluonteista, voit lisätä laskulle tietoja aina jokaisen työsuorituksen tai varaosan jälkeen, ja viimeisen työsuorituksen jälkeen lähettää laskun. 

Laskutuksen automatisointi

Lähetätkö tietyin aikavälein paljon samankaltaisia laskuja, esimerkiksi kuukausi- tai jäsenmaksulaskuja? Toistuvais- eli sopimuslaskutus nopeuttaa ja helpottaa huomattavasti tällaista laskutusta ja vaikuttaa näin positiivisesti kassavirtaan. Tai jos lähetät monille asiakkaille samanlaisen laskun, kannattaa apuna käyttää joukkolaskutusta.

Jos asiakkaita on lukuisia tai laskutusprosessi ja siihen liittyvä asiakaspalvelu vie muuten paljon aikaa, voisit harkita laskutuksen automatisointia. Esimerkiksi kotimainen Finvoicer tarjoaa Laskujen elinkaari -palvelua, joka nopeuttaa asiakkaiden maksuja. Palvelu voidaan räätälöidä tarpeesi mukaan ja integroida jo käytössäsi oleviin järjestelmiin.

Laskujen ajankohtaisuus

Laskut kannattaa lähettää heti tuotteen tai palvelun luovuttamisen jälkeen, jotta saat rahat nopeasti tilillesi. Kun lähetät laskun pian, asiakkaalle jää aikaa laskunmaksuun liittyvään prosessiin ja pääset selvittämään mahdolliset laskuepäselvyydet pikaisesti.

Turvallisin ja nopein keino lähettää lasku on verkkolaskutus. Sen lisäksi, että lasku on nopeasti perillä ja asiakkaan maksettavana, verkkolaskutus on vieläpä edullista. Jos asiakkaasi ei pysty vastaanottamaan verkkolaskuja, varmista mikä on paras tapa lähettää lasku. Se saattaa paperipostin sijaan olla sähköposti- tai mobiililasku.

Huomioithan kuitenkin, että jos lähetät kuluttajalaskuja, laskun lähettämisen ja eräpäivän välillä täytyy olla 14 päivää. Muutenkin kannattaa kiinnittää huomioita laskujesi maksuehtoihin. Etenkin pienyrittäjällä maksuehto voi olla järkevä pitää mahdollisimman lyhyenä. Asiaan voit tutustua tarkemmin kirjoituksessamme Maksuehdot laskuissa – 5 vinkkiä.

Selkeät ja ammattimaiset laskut

Selkeät ja oikein tehdyt laskut antavat ammattimaisen kuvan yrityksestäsi. Oikein tehdyt laskut herättävät asiakkaissa luottamusta ja tämä taas lisää mahdollisuuksia myynnin kasvattamiseen. Laskutusohjelmaa käyttämällä voit varmistua siitä, että laskupohja sisältää kaikki tarvittavat tiedot. Haluat ehkä tutustua artikkeliimme Mitä merkintöjä laskussa tulee näkyä?, jossa käsitellään tarkemmin laskumerkintöjen vaatimuksia.

Muista, että laskut voivat toimia ikään kuin käyntikorttina yrityksestäsi. Pidä huolta, että laskussa on ajantasaiset yhteystiedot yritykseesi. Jos mahdollista lisää laskuun yrityksesi logo sekä mahdollinen tieto luottoluokituksesta tai sertifikaatista sekä verkkosivusi osoite. Laskupohjaan voi yleensä myös lisätä pieniä tiedotteita, esim. poikkeusaukioloista tai muuttuneista pankkitiedoista.

Kun teet laskut käyttämällä laskutusohjelmasi tuoterekisteriä, voit seurata helposti mitä tuotteita asiakkaasi ovat ostaneet. Voit hakea laskuja, joille on merkitty joku tietty tuote ja miettiä voisitko tehdä lisämyyntiä näille asiakkaille. Ehkä kyseessä voisi olla joku ostettuun tuotteeseen liittyvä lisäpalvelu tai -osa? HelpostiLaskussa raporteista löytyy vielä Myynti tuotteittain asiakkaille -raportti ja ehkä voit tuon raportin avulla tehdä tietyn tuotteen ostajille erikoistarjouksen. 

Ammattimaiset laskutusohjelmat mahdollistavat monesti myös laskujen ns. tägittämisen, eli avainsanojen lisäämisen. Joskus voisi olla järkevää tägittää laskut vaikkapa kuukauden nimellä , merkinnällä vip tai tarjous. Näin löydät ohjelmastasi helposti ne laskut, joissa kyseistä avainsanaa on käytetty, ja tehdä näille asiakkaille uusia tarjouksia. Avainsanoja voit tietysti lisätä myös asiakkaille, tilauksille, tarjouksille yms.

Maksuvarojen hallinta

Yksi tapa parantaa yrityksen rahankiertoa on tehokas saatavienhallinta. Saatavienhallintaan liittyvät esimerkiksi maksujen seuraaminen, maksumuistutukset sekä perintätoimenpiteet.

Laskutusohjelmasta näet yleensä helposti avoimet, eli maksamattomat laskut. Avoimet laskut kannattaa käydä läpi säännöllisesti, vähintään kerran viikossa. Kun lasku on erääntynyt, lähetä saman tien ensimmäinen maksumuistutus. Maksumuistutuksista voit lukea lisää kirjoituksestamme Koska voi lähettää maksumuistutuksen?.

Maksukehotusten lähettäminen on tehty laskutusohjelmissa hyvin helpoksi. Yleensä valitset vain laskun ja klikkaat lähetä maksumuistutus. Jos avoimia laskuja on paljon, on monesti mahdollista lähettää useampi maksumuistutus kerralla ja säästää näin aikaa. HelpostiLaskussa voit määrittää Myöhässä päiviä -kenttään kuinka monta päivää laskun eräpäivästä on täytynyt kulua, jotta laskulle luotaisiin maksukehotus. Lisäksi voit asettaa sen, kuinka monta päivää edellisen maksukehotuksen luomisesta on täytynyt kulua, ennen kuin laskulle luodaan uusi maksukehotus. Lisätietoa voit lukea tukisivumme artikkelista Maksukehotus.

Jos sinusta tuntuu, että aikasi ei riitä tehokkaaseen maksuvalvontaan, kannattaa miettiä palvelun ulkoistamista. Voit ulkoistaa koko prosessin maksumuistutusten lähettämisestä alkaen tai pelkän perinnän. Lisätietoa HelpostiLaskussa olevista vaihtoehdoista löydät tukisivumme artikkelista Perintäpalvelu.

Maksuvaihtoehtojen tarjoaminen

Monipuoliset maksuvaihtoehdot voivat houkutella asiakkaita ja helpottaa maksamista. Kuluttaja-asiakkaita varten on maksuehtona hyvä olla käytössä ainakin lasku, käteinen, pankkikortti ja luottokortti.

Yritysasiakkaita varten voit tarvita erilaisia maksuehtoja. Pienillä yrityksillä 7 päivän maksuehto voi olla riittävä. Suuremmilla yrityksillä maksuaikaa tarvitaan joskus enemmän. Jos maksuehto on erityisen pitkä, voi vaihtoehtona miettiä laskurahoitusta, jotta kassankierto pysyy tasaisena.

Yritysasiakkaita varten täytyy olla mahdollisuus myös verkkolaskutukseen. 1.4.2020 alkaen kaikilla yrityksillä on oikeus vaatia verkkolaskuja toisilta yrityksiltä. Muilla tavoin lähetetyt laskut voidaan siis hylätä ja jättää maksamatta.

HelpostiLaskulla helposti tehokkuutta laskutukseen

HelpostiLasku on ollut jo 20 vuotta pienyrittäjien suosikki laskuttamiseen. Ohjelmaa voit käyttää millä laitteella vain eikä asennuksia tarvita. Voit tehdä vaikka puhelimella ammattimaisia laskuja ja tarpeen mukaan ottaa käyttöön monipuolisia lisäpalveluja.

Tutustu HelpostiLaskuun 30 päivää veloituksetta ja testaa itse!