Monilla yrityksillä on veroilmoitus palautettavana lähipäivinä. Koska osakeyhtiön veroilmoitus täytyy oikein tehdä? Mitä veroilmoituksessa pitää ilmoittaa? Entä täytyykö asunto-osakeyhtiön tehdä veroilmoitus?
HelpostiLaskun käyttäjinä on paljon pienyrityksiä sekä asunto-osakeyhtiöitä, joten tiedämme, että yrittäjien elämä on kiireistä. Keräsimme lyhyet vastaukset yleisimpiin kysymyksiin tähän artikkeliin.
Milloin osakeyhtiön veroilmoitus pitää tehdä?
Osakeyhtiön veroilmoitus pitää antaa 4 kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Jos tilikausi on päättynyt joulukuussa 2024, on osakeyhtiön veroilmoituksen jättöpäivä 30.4.2025.
Huomioithan, että veroilmoitus täytyy jättää vaikka toimintaa ei olisi ollutkaan tai osakeyhtiö olisi tehnyt konkurssin.
Veroilmoitus kannattaa jättää ajoissa, sillä myöhässä jätetystä veroilmoituksesta voi joutua maksamaan myöhästymismaksua tai veronkorotusta.
Mitä osakeyhtiön pitää ilmoittaa veroilmoituksessa?
Osakeyhtiön veroilmoitus tehdään elinkeinotoiminnan veroilmoituksella 6B. Lisäksi veroilmoitukseen liitetään sellaiset tilinpäätöstiedot, jotka rekisteröidään kaupparekisteriin. Näihin kuuluvat:
- tilinpäätös, joka sisältää tuloslaskelman, taseen ja liitetiedot
- tilintarkastuskertomus, jos yhtiöllä on velvollisuus tehdä tilintarkastus
- selvitys yhtiökokouksen päätöksestä, jossa on käsitelty tilikauden voitto tai tappio, sekä voitonjako
- toimintakertomus ja rahoituslaskelma, jos yhtiöllä on velvollisuus laatia ne
- konsernitilinpäätös, jos se sisältyy yhtiön tilinpäätökseen
Katso lisätietoja Verohallinnon sivulta.
Pitääkö asunto-osakeyhtiön antaa veroilmoitus?
Asunto-osakeyhtiön veroilmoitus pitää antaa 4 kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä seuraavissa tilanteissa:
- asunto-osakeyhtiö on vasta aloittanut toiminnan
- asunto-osakeyhtiö on myynyt maa-aluetta, esim. osan tontista, rakennuksia tai arvopapereita
- asunto-osakeyhtiö on tehnyt positiivisen tuloksen ja tulos on vähintään 50 euroa, kun edellisten vuosien tappiot on vähennetty
- asunto-osakeyhtiö haluaa vahvistaa tappion verotuksessa.
Jos tilikausi on päättynyt 31.12.2024, on veroilmoitus jätettävä 30.4.2025 mennessä. Asunto-osakeyhtiön veroilmoitus annetaan lomakkeella 4 OmaVero-palvelussa.
Mitä vähennyksiä voi tehdä osakeyhtiön verotuksessa?
Osakeyhtiön verotuksessa voit vähentää esimerkiksi:
- edustuskuluja
- leasing-maksuja
- ajoneuvokuluja
- matkakuluja
- markkinointikuluja
- tietotekniikkaan liittyviä laite- ja ohjelmistokuluja
Jos olet aiemmin käyttänyt työnantajan koulutusvähennystä, niin huomioi, että se poistuu vuonna 2025. Asiantunteva kirjanpitäjä auttaa sinua määrittelemään mitä vähennyksiä veroilmoituksessa kannattaa huomioida! Tutustu myös Verohallinnon ohjeisiin.
Mistä saan apua veroilmoituksen tekoon?
Ammattitaitoisen kirjanpitäjän apu on korvaamatonta veroilmoituksen teossa. HelpostiLasku laskutusohjelmaan saat aina ilmaisen käyttäjätunnuksen kirjanpitäjälle, joten hän voi pitkin vuotta käydä noutamassa tarvitsemansa raportit suoraan ohjelmasta. Näin säästätte molempien aikaa, yrityksesi säästää rahaa ja tilinpäätöskin valmistuu nopeammin!
HelpostiLasku on tarkoitettu pienyrityksille ja yrittäjille ja voit kokeilla ohjelmaa 30 päivää ilman sitoumuksia!
Jos yritystoimintasi on kasvanut, kirjanpidoltakin vaaditaan hieman enemmän. Esimerkiksi HelpostiLaskun kumppani Finvoicer tarjoaa kokonaisvaltaista palvelupakettia, johon kuuluu tilinpäätöksen toimittaminen yrittäjälle sekä sähköisen veroilmoituksen ilmoittaminen verottajalle määräajassa.
Tämä artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran huhtikuussa 2024 ja se on päivitetty huhtikuussa 2025.